20120714

Från frö till Valje


Detta året sådde jag från frön för andra året. 24 Februari började jag. Det blev mer än jag kunde ta tillvara så tillslut fick det mesta hamna i Valje. Längtar redan till nästa så-säsong börjar även om det är under den gråaste tiden på året.

Först ut är: Rudbeckia - Rudbeckia hirta "Goldilocks"
Som växte som en tok och tog över alla fönster jag hade när jag skolade om dom tills de hamnade i Valje. Och som jag hade hoppats så har de helt brett ut sig och tagit över en rabatt i Valje. Några enstaka har börjat blomma men så mycket mer kommer att dyka upp. 



Sommardalia - Dahlia variabilis - "Unwins Dwarf"
Dalia ska jag lätt så mer av nästa år och fler sorter. Just dessa hamnade i Valje, själv har jag tre olika sorter på min odlings ruta som ännu inte har börjat blomma och en fjärde hemma i fönstret som blommar gult & fint.




Studentnejlika - Lynchis chalcedonica "Scharlakansröd"
Växer sakta och säkert. Får återkomma längre fram med dom.


Luktärt -  Lathyrus odoratus  "Vild Italiensk" och Luktärt -  Lathyrus odoratus "Knee Hi"
Mammas favorit sådde jag mängder av och som den växte! Snabbt & mycket. Jag blandade ihop de två olika sorterna men de fick hamna på samma ställe och har än så länge blivit över 2 meter hög & högre kan den nog bli.






Hej då Valje för nu. Snart visar jag hur Projekt Valje har gått & pågår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar